WAZAKKIR FAINNAZIKRA TANFAALIL MUKMININ

"Barangsiapa yg ada padanya 3 syarat ini, ia dapat merasai kemanisan Iman:Pertamanya, jika ia mencintai Allah dan RasulNya mengatasi kasihnya pada yg lain.Keduanya, jika ia menyintai seseorang, tidaklah ia cintai melainkan Allah dan Ketiganya, jika ia benci untuk kembali ke dalam kekufuran sebagaimana ia benci untuk memasuki api neraka"

Thursday, December 29, 2011

MAKSIAT HATI





CARA MENINGGALKAN MAKSIAT BATIN

1- Sifat yang tercela yang ada dalam hati itu banyak sekali dan menyucikan hati daripada kekotoran itu perlu usaha yang berterusan.

2- Cara mengubati hati dangat susah.

3- Penyakit batin ini disebabkan terlalu melupakan dan terlalu sibuk dengan menghimpunkan perhiasan dunia.

4- Tiga sifat hati yang sangat jahat, iaitu sifat yang ghalib wujud di kalangan Ulama' yang ada pada zaman ini,supaya dapat engkau jauhi.

5- Sifat-sifat itu membawa kepada kebinasaan diri dan merupakan punca-punca bagi sifat-sifat yang tercela.

6-Sifat tersebut ialah : Hasad , Riya' dan Ujub.

7- Apabila kita telah dapat membersihkan hatimu dari 3 penyakit hati ini,kita akan dapat menjauhkan diri daripada sifat keji yang lain.

8- Jika tidak mampu menyucikannya,maka hati kita tidak akan mampu lagi menghadapi sifat-sifat yang lain.

9-Kita masih tidak selamat daripada segala bahaya jika hati kita masih bertapak sifat Hasad,Riya' dan Ujub.

Hadis Baginda s.a.w yang bermaksud : " Ada tiga sifat yang dapat membinasakan seseorang, sifat bakhil yang dipatuhi, Hawa nafsu yang diikuti dan merasa bangga dengan diri sendiri"

a) SIFAT HASAD



1- Sifat Hasad ini adalah sifat yang bercabang daripada sifat bakhil kerana orang yang bakhil ialah orang yang tidak mahu memberikan sesuatu yang ada di tanggannya kepada orang lain dan bersangat bakhil ialah orang yang tidak mahu melihat kurnia Allah tercurah kepada orang lain.

2- Orang Hasad bercita-cita kalau boleh nikmat Allah itu hilang daripada orang lain walaupun ia tidak mendapat apa-apa keuntungan daripada hilangnya nikmat tersebut.

3- Sifat hasad adalah kejahatan yang luar biasa.

Baginda s.a.w bersabda maksudnya :

" Sifat Hasad itu memakan akan pahala kebaikan seperti api memakan kayu bakar"

4- Orang yang Hasad ini sebenarnya sentiasa jauh daripada kasih sayang dan sentiasa berada dalam seksaan dunia dan di akhirat.

5- Di dunia ini terseksa dengan tekanan perasaan kerana bila-bila masa Allah selalu mencurahkan kurnianya kepasa orang ramai bahkan kepada kawan-kawan orang yang hasad itu yang ia kenali.

6- Allah sentiasa mencurahkan nikmat ilmu, harta dan kedudukan maka sentiasa pula orang yang hasad itu dalam penyeksaan bila ia melihat kemurahan Allah terhadap orang lain.

7- Keadaan di akhirat pula lebih dahsyat lagi kerana seseorang hamba tidak akan mencapai hakikat iman selama mana ia belum lagi mencintai bagi seluruh kaum Muslimin apa-apa yang ia cintai bagi dirinya sendiri.

8- Dalam kehidupan ini seharusnya orang hasad itu bersama dengan perasaan seluruh kaum Muslimin baik dalam kesenangan atau kesusahan kerana orang Islam itu ibarat sebuah bangunan, di mana satu bahagian mengukuhkan bahagian yang lain dan seperti sebatang tubuh apabila mana-mana anggota merasa sakit,maka penderitaan itu akan dirasakan oleh seluruh anggota badan yang lain.

9- Justeru hendaklah kita berusaha membersihkan penyakit hasad ini.


b) SIFAT RIYA'



1- Riya' itu dinamakan "syirik kuffi" satu di antara dua bahagian syirik.

2- Dimaksudkan denga Riya' ialah kita mencari sebarang penghargaan di hati manusia sehingga dengan itu kita memperoleh pangkat dan kebesaran.

3- Cinta kepada pangkat dan kedudukan termasuk dalam isitlah "hawa mutba' " ,ertinya hawa nafsu yang perturutkan.

4- Penyakit riya' ini ramai orang yang menjadi binasa.

5- Sifat Riya' ini berpunca dari dorongan untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain sedangkan tujuan seperti itu adalah menghilangkan pahala amal.

Hadis Baginda s.a.w yang bermaksud :

" Sesungguhnya ada orang yang mati Syahid yang akan dihumbankan ke dalam api neraka pada Hari Kiamat nanti. Lalu ia merasa hairan dan mengadukan halnya kepada Allah sambil berkata,: Wahai Tuhanku! aku telah mati syahid dalam membela agamamMu? Allah menjawab : Tidak.sebenarnya engakau sanggup mati syahid supaya engkau dikatakan seseorang yang berani dan telah pun dikatakan sedemikian kepadamu. Maka itulah ganjaranmu. Begitulah pula halnya dikatakan kepada orang yang alim, haji dna Qari yang Riya' pada amalan mereka. "

c) SIFAT UJUB



1- Ujub,takabbur dan merasa bangga dengan diri sendiri adalah satu penyakit hati yang sangat susah diubati.

2- Ujub itu ialah memandang kepada diri sendiri dengan pandangan kemuliaan dan kebesaran dan memandang terhadap orang lain dengan pandangan penghinaan.

3- Alamat yang menampakkan pada lidah orang yang Ujub ialah ia selalu mengatakan aku begini begini,aku begini seperti perkataan Iblis (kepada Allah ketika ia tidak mahu sujud kepada Nabi Adam a.s)

Firman Allah dalam surah al-A'rah ayat 12 yang bermaksud:

" Aku lebih baik daripada (Adam) kerana engaku menjadikan aku daripada api dan engkau menjadikannya daripada tanah "

4- Sepatutnya janganlah kita melihat kepada seseorang kecuali kita melihat bahawa ia adalah lebih baik di sisi Allah daripada kita dan ia mempunyai beberapa kelebihan atas diri kita.


KESIMPULAN

1- Tiga penyakit tadi : Hasad, Riya' dan Ujub ialah asal kepada segala penyakit hati dan baginya tempat tumbuh yang sama iaitulah Hubbul Dunia (cintakan Dunia).

" Cinta dunia itu adalah punca daripada segala kejahatan"

2- Dunia adalah bendang untuk ahkirat.Maka sesiapa yang mengambil dunia sekadat yang ia perlukan,iaitu sekadar yang digunakan untuk sampai ke negeri akhirat maka dunia seperti ini adalah ladang akhirat.

3- Siapa yang mengambil dunia hanya semata-mata untuk mencari kesedapan akan kebahagian, maka dunia itu pasti akan membinasakannya.

Tuesday, December 27, 2011

TUNTUTAN DAKWAH



Mengajak manusia bil hikmah kepada jalan yg benar sesuai dengan perintah Allah untuk kemaslahatan dan kemuliaan mereka di dunia dan di akhirat.


Ertinya:” Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada ma`ruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah” (Ali-Imran: 11)

FAKTOR-FAKTOR KEJAYAAN DALAM DAKWAH

Pelengkap kapada kekuatan-kekuatan fizikal, mental, emosi dan disiplin ialah kekuatan kerohanian. Asas kapada kekuatan kerohanian adalah kemurnian jiwa raga kita.Kemurnian perhubungan kita dengan Allah SWT & Kemurnian perhubungan kita dengan manusia. Segala bentuk kemurnian ini adalah keimanan dan ketaqwaan kita.Asas kapada keimanan dan ketaqwaan kita adalah ingatan kita kapada Allah SWT setiap waktu dan ketika. Justeru faktor kejayaan dalam dakwah itu juga dipengaruhi oleh kekuatan rohani yang kuat dalam diri seorang daie. Bila dalaman kuat, maka seorang daie itu berupaya untuk melaksanakan pendekatan-pendekatan dakwah.

Keperibadian pendakwah sebagai model dakwah (role model)
Demi sesungguhnya, adalah bgi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). Al-Ahzab, Ayat 21

Dalam menjalankan tugas dakwah, amatlah penting bagi pendakwah itu sendiri mempunyai keperibadian yang tinggi. Ini kerana pendakwah itu sendiri akan menjadi model kepada masyarakat



HALANGAN DAKWAH

Dalam meniti liku dan lurah-lurah perjalanan ini kalaulah seorang Da’ei tidak berada di bawah lindungan Allah Subhanahu Wata’ala, tidak berhubung terus dengan Nya, tidak bertawakkal kepadaNya, tidak berpegang kepada KitabNya dan tidak pula mengikuti Sunnah NabiNya maka sebenarnya ia sedang berada di ambang bencana dan musibah yang besar.

Orang Mukmin sentiasa diambang 5 dugaan yang susah:

1. Mukmin yang dengki padanya


Sebagaimana lumrah diketahui hasad adalah penyakit hati yang amat berbahaya. Hasad boleh mengikis Iman seseorang Mukmin jika ia tidak cepat kembali siuman, bertaubat kepada Tuhan dan tidak dilimpahi ‘Inayah dan Rahmat Subhanahu Wata’ala.
Tepat seperti yang apa disabdakan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam:

“Penyakit umat sebelum kamu telah menular kepada kamu; iaitu hasad dengki dan permusuhan. Permusuhan tersebut ialah pengikis atau pencukur, Saya tidak maksudka ia mencukur rambut, tetapi (yang saya maksudkan) ialah ia mengikis agama.” (Hadith riwayat Al-Baihaqi)

2. Munafiq yang benci kepadanya

Halangan kedua yang dihadapi oleh para da’ei Muslim ialah kebencian dan tipu-daya golongan munafiqun.Orang-orang yang munafiq memang ada di mana-mana dan dalam zaman apa pun sepanjang sejarah tidak sunyi dan kewujudan mereka. Ini adalah kerana motif dan karenah kemunculan golongan ini memang ada dan mungkin wujud bila-bila masa.
Ada yang menjadi munafiq didorong oleh pertimbangan untuk merangkul kepentingan duniawi.

Kadang-kadang ia berselindung di sebalik taqwa dan agama untuk sampai kepada tujuannya. Ada yang menjadi Munafiq dengan tujuan mencetuskan krisis, melaga-laga dan memecahbelahkan barisan umat Islam. Ada yang berbuat demikian kerana niat jahatnya sendiri. Ada pula yang mendapat arahan dan orang lain. Mereka pun meresapi jamaah untuk tujuan-tujuan tadi.

Terdapat juga golongan yang sifat Munafiq telah mendarah daging dalam dirinya hingga sukar untuk melepaskan diri dari sifat ini. Ada yang menjadi haipokrit untuk berkuasa atau melepaskan diri dan penindasan penguasa.

Dengan sifat ini orang Munafiq cuba merangkul habuan dunia yang fana, atau pangkat kebesaran yang tidak kekal. Ia malah sanggup menjual agamanya dengan mendapat bayaran kesenangan dunia. Kadang-kadang sifat ini ditimbulkan oleh rasa dendam, atau dengki atau kedua-duanya sekali. Manusia Munafiq mempunyai sifat-sifat dan perwatakan tertentu.

Rasulullah telah menerangkan ciri-ciri mereka supaya dikenali oleh para Mukminin. Dengan demikian mereka dapat menghindarkan diri dari bahaya mereka.
Antara Hadith Rasulullah yang berkaitan ialah sabda beliau:

“Ada tiga sifat; siapa yang.memilikinya maka dia adalah Munafiq walaupun ia berpuasa, solat, naik haji, mengerjakan umrah dan mengaku muslim. Iaitu orang yang berdusta bila berkata, mungkir bila berjanji dan mengkhianati amanah.”
(Riwayat Abu Ya’li)

3. Kafir yang memeranginya

Halangan ketiga yang dihadapi oleh para da’ei khasnya sekarang ialah
cabaran keras, tipu daya dan komplot-komplot orang Kafir. Orang-orang kafir adalah pengembang dan penyokong-penyokong kebatilan. Mereka alat-alat syaitan, pengikut-pengkutnya pada bila-bila masa dan di mana juapun. Mereka selama-lama adalah musuh kebenaran, keimanan hingga hari kiamat.

Pertarungan antara iman dan kufur berlarutan sejak dari dulu dan sepanjang hayat sehinggalah Allah mewarisi bumi ini dan segala isinya. Pertarungan ini amat sengit kerana ia merupakan pertarungan antara dua pihak yang saling bertentangan.
Pertentangan ini terbayang dalam firman Allah Maksudnya:

Katakanlah: “Siapakah Tuhan langit dan bumi?”Jawabnya: “Allah “. Katakanlah: “Maka patutkah kamu mengambil pelindung-pelindungmu selain dari Allah, padahal mereka tidak dapat memberi manfaat atau mudarat bagi diri mereka sendirii?

” Katakanlah: Adakah sama orang buta dan orang yang melihat, atau samakah gelap gelita dan, terang benderang; apakah mereka menjadikan beberapa sekutu bagi Allah yang dapat menciptakan seperti ciptaanNya sehingga kedua ciptaan itu serupa menurut pandangan mereka?” Katakanlah: “Allah adalah Pencipta segala sesuatu dan Dialah Tuhan Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa”

(Surah A1-Ra’d: Ayat 16)

4. Syaitan yang menyesatkannya

Halangan keempat yang dihadapi oleh para pendakwah yang bahaya dan pesonanya lebih hebat dan halangan sebelumnya, yang menjadi pangkal segala bencana dan penyelewengan ialah tipu daya syaitan, putar belit iblis dan karenah hawa nafsu.

Pendakwah akan tetap selamat meskipun halangan luaran, sosial, politik, ekonomi dan lain-lain yang dihadapinya amat besar, selama mana ia tidak menyerah kepada nafsu dan tunduk melutut kepada kehendak syaitan. Syaitan memang musuh Mukmin yang paling besar. Ia tidak jemu menipu, menimbulkan keraguan dan meransang ke arah kejahatan. Selagi ada hayat dikandung badan dan selama iman masih bertakhta di dada selama itu ia tetap merasuk.

Syaitan pernah bersumpah:

“Demi kemuliaanMu (Allah) akan Aku perdaya mereka (anak Adam) semuanya kecuali para hambaMu yang ikhlas di kalangan mereka. Allah menjawab. Yang hak dan yang benar Aku katakan: “Aku akan penuhkan neraka jahannam dengan (diri) mu dan sesiapa dan mereka yang menurutmu semuanya.”

Kerana sumpah syaitan ini maka para pendakwah hendaklah lebih waspada terhadap syaitan dan musuh-musuh yang lain. Sebab syaitan musuh yang bukan kepalang bahayanya

5. Nafsu yang sering bertarung untuk mengalahkannya

Halangan dan cabaran kelima yang dihadapi oleh para da’ei ialah ketegalan dan keliaran nafsu. Nafsu dengan segala karenahnya tidak mudah untuk diatasi oleh seorang da’ei. Tepat seperti yang tersebut dalam A1-Qur’an terhadap kata-kata Nabi Yusuf:

“Aku tidak membebaskan diriku (dari beban dosa) kerana nafsu sering menyuruh yang buruk, kecuali orang yang dirahmati oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku maha pengampun maha penyayang.”
(Surah Yusuf: Ayat 51)

Sebenarnya nafsu seseorang itu adalah wadah tempat berinteraksi segala yang buruk dan jahat, halal dan haram, hak dan batil. Ia laksana bejana yang menerima apa sahaja. Baik hidayah mahu pun dalalah, baik yang luhur mahu pun yang onar. Sesuai dengan firman Allah:

“Demi jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), justeru Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketaqwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya.”
(Surah Al-Syams: Ayat 7)

Luruskan niat-niat kita untuk apa kita melakukan usaha dakwah ini. Jalan da’wah ini menghantar kita ke syurgaNya. Kuatkan hati biarpun terlalu banyak kelemahan – kelemahan yang kita ada dan banyak halangan di hadapan sana, Allah telah memuliakan kita dengan risalah agung ini, Allah telah memilih hati – hati kita untuk mengembangkan da’wah yang suci, Masakan tiada ujian yang diberikan olehNya buat hamba-hambaNya yang beriman.

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,
“Kami telah beriman,”, dan mereka tidak diuji?”
(Al-Ankabut, 29:2)

Sunday, December 25, 2011

WARKAH KE-6: MENJIWAI SEBAGAI SEORANG GURU

Assalamualaikum WBT..

Abg,apa khbar?Moga siht2 sahaja di sana..

Maaf,waktu menulis warkah ni tengah ngantuk..haha,dikuatkan diri agar dapat berhubung dan khbarkan berita buat abg tercinta..

Abg,alhamdulillah.Yazid dah selsai SPM nya..kini adik kita yg kecil tu pulak tak lama lagi akan buka sekolah..abg, ayah n mak bgithu,dua2 orang adik kita tu naik kelas...dapat msuk kelas A..bangga!!

Masa cuti sekolah yang masih tinggal ini,ayah dah minta adik-adik untuk mula belajar..kata ayah nanti tak "shock" sangat sebab dah masuk kelas budak pandai -pandai..Persedian awal tu penting agar masuk belajar nanti mudah faham dan dapat bersaing dengan pelajar-pelajar lain...adik2 kita nanti dah msuk tahun 2 dan tahun 4..

alhamdulillah adik berkesmptan sepanjng minggu ini untuk jadi "guru tusiyen" buat mereka..spjg mggu ni sahaja, dah 3 kali buat kelas untuk adik2...ajar mereka matematik..subhanallah adik2 begitu rajin belajar dan mudah faham..InsyaAllah adik akan teruskan mengajar mereka sementara adik masih berada di Melaka ini...

Kata ayah dan mak,mereka ni sebenar sangat2 berpotensi untuk berjaya cuma perlu sentiasa dipantau dan diberi bimbingan serta tunjuk ajar. Mereka ini tidak boleh terlalu dielakakn dengan "game" dan "astro" jer..kena ajar buka-buka buku...insyaAllah nnti boleh jadi pandai macam abg jugak..amiin..

InsyaAllah segala ilmu dan pengalaman yang adik ada akan dimanfaatkan sebaiknya untuk bantu adik-adik kita..sama-sama kita doakan kejayaan mereka...mereka adalah tanggungjawab kita yang harus kita sayang dan jaga kebajikan mereka..betol tak??

Abang,adik mina diri dulu..

Dah nak tidur..esok kena ulangkaji lagi...3 Jnauari bermula final exam adik..doakan ya..

sekian,warkah ke-6..insyaAllah bakal menyusul yang ke-7..

adikmu,Jamal.





Sunday, December 18, 2011

ABG...DARI ADIK WARKAH YANG KE-5

Assalamualaikum WBT..

Salam kasih sayang buat abang tercinta..

Yang Sentiasa dikasih kerana Allah…

Abang apa khabar?Moga sihat2 sahaja di Bumi Mesir…selamat meneruskan pengajian dan moga-moga sentiasa dipermudahkan urusan di sana.

Abang,insyaAllah pada warkah ke-5 adik buat abang,adik akan kongsikan sedikit pengisian yang adik terima melalui 3 siri kuliah sepanjang minggu ini.Moga-moga bermanfaat untuk diri adik juga pada abg dan yang lain juga.

Pertamanya pada 11 Disember 2011 (ahad) adik ikuti usrah Mahasiswa mengupas Tafisr surah al-Muzammil ayat 6-10.

Berikut sedikit intisari perbincangan usrah tersebut...

Ayat 6:

“ Sebenarnya sembahyang dan ibadat malam itu lebih kuat kesannya (kepada jiwa) dan lebih tetap betul bacaannya”

· Pada waktu malam adalah lebih kuat kesannya kepada jiwa kerana pada waktu malam gangguan sangat kurang. Keheningan waktu malam mempengaruhi kepada keheningan fikiran.

· Hadis Qudsi “sepertiga malam Tuahn akan turun ke langit dunia untuk mendengar keluhan hambaNya yang mengeluh, menerima taubat hambaNya yang bertaubat dan permohonan ampun bagi hambaNya yang mohon ampun”

· Dalam al-Quran dijelaskan beberapa kelebihan orang yang bangun pada waktu malam untuk beribadat,bertaubat dan bermunajat kepasa Allah.

Salah satunya,Firman Allah dalam surah ali-Imran ayat 115 bermaksud:

“ Dan apa yang mereka ( orang yang bangun beribadat waktu malam) kerjakan, maka sekali-kali mereka tidak dihalang (menerima pahalanya) dan Allah Maha Mengetahui orang-orang yang bertaqwa”

Ayat 7:

“ (Kami galakkan engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana sesungguhnya engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan yang panjang kira bicaranya”

· Pada siang hari, manusia manfaatkannya untuk mencari nafkah seperti bercucuk tanam,berniaga, mengembala,nelayan dan lain-lain.Juga menjalankan tanggunjawab sebagai pendidik,doktor,pelajar dan sebagainya.

· Allah SWT menciptkana siang dan malam untuk kepentingan manusia.

· Siang mencari nafkah atau bekerja, malam beristirehat kerana tubuh kita punya hak istirehat.Itulah sunnatullah,

Sabda Baginda s.aw yang bermaksud:

“Sesungguhnya tubuhmu punya hak atas dirimu.Kedua matamu memiliki ha katas dirimu”

Firman Allah pula dalam surah an-Naba ayat 11 maksudnya:

“ Dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan”

Ayat 8:

“ Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah (amal ibadatmu) kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan”

· Antara amalan yang dapat mendekatkan diri dengan Allah ialah sentiasa mengingati Allah dengan berzikir siang dan malam.Bertasbih,bertahmid, bertahlil, solat dan membaca al-Quran termasuk dalam zikir.

· Amalan berzikir yang berterusan penting dalam diri seseorang terutamanya diri daie untuk melaksanakan tanggungjawab dakwah.

Ayat 9

“ Dialah Tuhan yang menguasai timur dan barat, tiada Tuhan melainkan Dia, maka jadikanlah Dia penjaga yang menyempurnakan urusanmu”

· Hendaklah kita mempunyai sifat tawakal kepada Allah dan bergantung kepada Allah dalam setiap urusan, lebih-lebih lagi dalam urusan dakwah.

· Allah telah menyuruh RasulNya agar bertawakal kepadaNya begitu juga dengan umat Baginda

· Sebagaimana Allah sahaja yang layak disembah,begitu juga Allah sahaja yang layak dijadikan tempat bertawakal.

Sesungguhnya Allah Maha berkuasa dan cukuplah Allah menjadi tempat bertawakal seperti FirmanNya dalam surah al-Talaq ayat 3 yang bermaksud:

“ Barangsiapa bertawakal kepada Allah,nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya)”.

· Allah SWT telah menghamparkan jalan yang lurus kepada hambaNya yang beriman

Sejajar dengan Firman Allah yang maksudnya:

“ Pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu”

(surah al-Maidah ayat 3)

Ayat 10

“ Dan bersabarlah terhadap apa yang dikatakan oleh mereka (yang menetangmu) dan jauhkanlah dirimu dari mereka dengan cara yang baik”

· Melihat kepada contoh yang ditunjukkan oleh Baginda s.aw dalam peristiwa Dakwah ke Toif, bagaimana sikap baginda menghadapi golongan yang menentangnya.

· Dalam menghadapi penentangan yang sehebat itu, ketabahan dan kecekalan hati menjadi taruhan.

· Sifat-sifat semulajadi Baginda ini tidak menyebabkan Baginda s.a.w merasa hampa tetap kuat memperjuang dan meyebarkan dakwah.

Hayati Firman Allah dalam surat ali-Imran ayat 146-148 yang maksudnya:

“ Dan berapa bayak dari Nabi-nabi terdahulu telah berperang dengan disertai ramai orang-orang yang taat kepada Allah, makam mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (agama) Allah dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh) .Dan ingatlah Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar”.

Sebagaimana Sabda Nabi s.a.w pula yang bermaksud:

“…dan sesiapa yang bersabar, maka Allah akan menjadikan dirinya penyabar, dan tiada pemberian yang Allah berikan kepada seseorang yang lebih baik dan lebih luas manfaatnya daripada kesabaran”.

Keduanya pada 13 Disember 2011 (selasa) adik ikut pengajian kuliah Mghrib di Masjid Gangsa yang disampaikan oleh Ustaz Sudin menerusi kitab Kiamat Sudah Dekat.

Berikut sedikit intisari perbincangan usrah tersebut...

· 3 Kekhuatiran yang perlu kita fikirkan sebelum kita tidur. pertmnya, amln yg dilkukan hari ini bermula terbtnya fjar diterma Allah atau tidak..kduanya,adkh hari esok menjelangnya fajar kt msih dpt mliht dunia atau tidak. Dan ktiganya, adkh khdupan kt hari esok kt dpt mentaati keseluruhannya perintah Allah atau tidak.

· 4 tanda berlakunya musibah pada dunia iaitu pertamanya manusia kian lupa akan dosa-dosa yang dilakukan.Kedua, umat manusia hari ini mengungkit-ungkit akan kebaikan yang dilakukan dahulu.Ketiga, manusia memandang TuhanNya dengan pandangan yang rendah. Keempatnya, manusia sering memandang kedudukan yang lebih tinggi daripada kedudukan yang ada pada mereka sekarang.

Ketiganya pada 14 Disember 2011 (Rabu) adik ikuti pengajian Kuliah Tasawwuf menerusi kitab Prinsip-prinsip Tasawwuf Islam yang disampaikan oleh Ustaz Hasbullah.

Berikut sedikit intisari perbincangan usrah tersebut...

TAUBAT:

· Taubat adalah langkah permulaan untuk menuju kepada Allah

· Seseorang yang melalui proses taubat itu akan mendapat alamat atau panduan-panduan tertentu yang berbeza antara seseorang dengan seseorang yang lain mengikut langkah-langkah yang disusun oleh mereka dalam menuju ketinggian alam ketuhanan

· Permulaan taubat itu daripada segala dosa dan maksiat. Selepas itu diikuti dengan taubat daripada segala kelalaian dan kecuaian dan seterusnya taubat daripada lintasan-lintasan jahat

MUJAHADAH:

· Mujahadah adalah saluran terpenting bagi seseorang untuk mencapai tujuannya yang suci

· Dengan kekuatan mujahadah ini, akan dapat menghancurkan runtunan dan pujukan nafsu dan lintasan-lintasan jahat di hati

Ibrahim bin Adham berkata:

“ Seseorang itu tidak akan dapat mencapai darjat ‘solihin’ melainkan ia terlebih dahulu melepasi enam halangan. Halangan pertama , pintu nikmat akan terkunci dan pintu kesusahan akan dibuka. Kedua, pintu kerehatan akan ditutup dan pintu usaha keras akan dibuka. Ketiga, pintu kebanggaan akan ditutup dan pintu kehinaan akan dibuka. Keempat, pintu tidur akan ditutup dan pintu berjaga malam akan dibuka. Kelima, pintu kekayaan akan ditutup dan pintu kefakiran akan dibuka. Keenam, pintu angan-angan akan ditutup dan pintu persediaan untuk menghadapi maut akan dibuka.”

· Hakikat makrifatullah yang menjadi matlamat yang diburu oleh mukmin yang berakal di dunia ini. Tidak ada yang di sana yang paling tinggi, cantik , indah, bahagia dan kekal selain daripada seseorang itu dapat mengenal Pencipta alam semesta yakni Allah.

· Sesungguhnya bermujahadah melawan godaan nafsu adalah satu-satunya jalan bagi seseorang insan itu untuk menang mengawal hawa nafsunya.

Sejajar dengan Firman Allah yang maksudnya:

“ Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama kami, sesungguhnya kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan kami ( yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan ) Allah adalah berserta orang yang berusaha membaiki amalannya”

(surah al-Ankabut : ayat 69)

· Seseorang itu tidak dikatakan kuat dan mantap makrifatnya pada Allah selagi dia belum dapat membebaskan dirinya daripada godaan syahwat dan keinginan nafsu jahatnya.

AL-SIDQ

· Al-Sidq bererti benar.

· Setelah beriltizam dengan taubat dan mujahadah, seseorang itu hendaklah melengkapkan dirinya dengan sifat Sidq di dalam Jihadnya.

· Sifat Sidq ini juga mestilah terpancar di dalam perkataan dan perbuatannya.

· Sifat Sidq ini adalah pintu masuk utama untuk melangkah ke alam ketuhanan bagi pandangan seseorang Sufi.

· Sifat Sidq terhimpun segala kemuliaan dan kelebihan. Antaranya di sinilah punca lahirnya segala akhlak yang terpuji.

Allah merakamkan pujian kepada golongan siddiqien dalam firmanNya yang bermaksud:

“ Di antara orang-orang yang beriman itu ada orang-orang yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam). Maka diantara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu mati syahid) dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun). (surah al-Ahzab : ayat 23)


· Al-Sidq adalah tanda-tanda iman dan dusta pua antara tanda-tanda munafiq.

Hal ini ditegaskan oleh hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“ Tanda-tanda munafiq itu ada tiga. Apabila berbicara dia berbohong, apabila berjanji tidak ditunaikan, apabila diberikan amanah dia khianati”

IKHLAS

· Al-Sidq melahirkan ikhlas.

· Ikhlas adalah roh dan rahsia ibadah bahkan ia adalah rahsia-rahsia Allah yang dicampakkanNya dalam hati para hamba yang dikehendakiNya.

· Ikhlas juga adalah antara jalan yang sangat penting di dalam perjalanan para sufi

· Ikhlas juga menjadi neraca kepada mujahadah seorang hamba.

Allah telah memerintahkan kita supaya memelihara sifat ikhlas dalam setiap amal sebagaimana firmanNya yang bermaksud:

“ Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadah kepadaNya lagi tetap teguh di atas tauhid.

(surah al-Bayyinah : ayat 5)

Ibnu ‘Ato’ilah al-Sakandari berkata:

“ Amal perbuatan itu sebagai kerangka yang tegak, sedangkan rohnya ialah terdapatnya rahsia ikhlas di dalam amal perbuatan itu”.

Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya:

“ Bencana yang paling akau takuti akan menimpa umatku ialah syirik yang tersembunyi iaitu sifat Riya’ .

· Pengertian ikhlas itu ialah amal yang dilakukan semata-mata kerana mencari keredhaan Allah bukannya beramal kerana inginkan ganjaran pahala atau kerana takutkan neraka.

Alangkah indahnya kata-kata Omar bin al-Faridh di dalam syairnya:

“ Tidaklah syurga itu naim cita habuanku, melainkan keinginanku ialah melihat wajah Allah”


Abang,

Adik ambil kesempatan ini untuk mohon maaf atas sebarang salah silap.InsyaAllah adik dalam minggu-minggu persedian utk final exam.Doakan adik berjaya dengan cemerlang untuk semester ini.

Adik mohon maaf hanya berkesempatan untuk menghubungi abang melalui kiriman warkah ini sahaja.InsyaAllah adik akan berusaha untuk sentiasa mengirim khbar berita dari sini.

Alhamdulillah, mak dan ayah serta adik2 di sini baik-baik.Perniagaan ayah dan mak pun ok.Alhamdulillah adik masih berkesempatan berkunjung ke sana bantu ayah di kedai.Mohon doa untuk kami di sini.

Salam kerinduan dari adikmu..

Jamal…