WAZAKKIR FAINNAZIKRA TANFAALIL MUKMININ

"Barangsiapa yg ada padanya 3 syarat ini, ia dapat merasai kemanisan Iman:Pertamanya, jika ia mencintai Allah dan RasulNya mengatasi kasihnya pada yg lain.Keduanya, jika ia menyintai seseorang, tidaklah ia cintai melainkan Allah dan Ketiganya, jika ia benci untuk kembali ke dalam kekufuran sebagaimana ia benci untuk memasuki api neraka"

Thursday, September 23, 2010

Manusia Adalah Hamba

Firman Allah SWT :

Surah Az-Zariyaat ayat 56-58 maksudnya :

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepadaKu. Aku tidak menghendaki rezeki sedikit pun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberiKu makan . Sesungguhnya Allah, Dialah Maha pemberi rezeki yang mempunya kekuatan lagi sangat kukuh"

Apa yg tersirat di sebalik ayat ini..

Semoga menjadi renungan buat semua..

Walau apapun pangkat,kedudukan dan siapa kita..seorang Raja,Perdana Menteri,Guru,Doktor dan apa juga kedudukannya, hakikatnya kita adalah Hamba Allah SWT. Oleh itu, kita hendaklah sedar dari mana kita datang ? apa tujuan kita dijadikan ? Ke mana hala tuju kita selepas kita dimatikan ?

Wahai insan, ingatlah kita datang dari Allah. Tujuan kita dijadikan adalah semata-mata untuk mengabdikan diri kepadaNya. Perjalanan kita terlalu jauh, destinasi kita adalah akhirat yang kekal buat selama-lamanya. Beruntunglah bagi insan yang memahami matlamat kewujudannya dan rugilah bagi orang yang lalai dengan keseronokan dunia yang sementara.

Sebagai seorang hamba, setiap tingkahlaku kita sentiasa diperhatikan oleh Allah serta para malaikat yang menjadi petugas-petugasNya. Tidak ada sesuatu pu gerak kerja yang kita lakukan tidak direkodkan, malah semua perbuatan kita dicatat, begitu juga setiap ungkapan yang kita keluarkan semuanya akan dicatat sama ada baik ataupun sebaliknya.

Manusia sebagai Hamba Allah sewajibnya tunduk dan patuh kepada peraturan Allah sekiranya kita inginkan kebahagian di dunia dan juga akhirat. Pernahkah kita mengamati setiap kalimah ketika kita mendirikan solat,kita berikrar di hadapan Allah...

Sesungguhnya sembahyangku dan ibadahku,hidup dan matiku hanya bagi Allah, Tuhan sekalian Alam.

Akhirnya, marilah kita sama-sama memperbaiki diri agar kita menjadi hamba yang dikasihi Allah bukan hamba yang derhaka. Ingatlah ! kasih sayang Allah mengatasi kemurkaanNya. Maka setiap Muslim hendaklah sentiasa mencari redha Allah dalam setiap tingkah laku dan perbuatan yang dilakukan..

No comments:

Post a Comment