WAZAKKIR FAINNAZIKRA TANFAALIL MUKMININ

"Barangsiapa yg ada padanya 3 syarat ini, ia dapat merasai kemanisan Iman:Pertamanya, jika ia mencintai Allah dan RasulNya mengatasi kasihnya pada yg lain.Keduanya, jika ia menyintai seseorang, tidaklah ia cintai melainkan Allah dan Ketiganya, jika ia benci untuk kembali ke dalam kekufuran sebagaimana ia benci untuk memasuki api neraka"

Saturday, June 13, 2009

ANTARA HADIS RIWAYAT BUKHARI & MUSLIM


Rasulullah s.a.w telah bersabda , maksudnnya :
“Iman itu ialah bahawa kamu percaya kepada Allah , Malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, Rasul-rasul-Nya, hari akhirat dan qadar baik & buruk” (Riwayat Muslim)

Maksudnya :
“Daripada Abdullah Ibnu Umar r.a katanya:Rasulullah s.a.w bersabda, “Orang Islam bersaudara kepada orang Islam yang lain, ia tidak menzaliminya dan tidak mendedahkannya kepada kebinasaan. Siapa yang menolong hajat saudaranya, Allah akan menolong hajatnya, dan siapa yang melepaskan kedukaan seseorang Islam, Allah akan melepaskannya daripada kedukaan pada hari Kiamat. Siapa yang menutup keaiban seseorang Islam, Allah akan menutup keaibannya pada hari Kiamat.” (Riwayat Bukhari&Muslim)

Maksudnya :
“Daripada Abi Sa’id al-Khudri katanya, “Rasulullah s.a.w telah bersabda, “Kamu akan mengikuti perjalanan orang silam, sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta sehingga sekiranya mereka masuk lubang dhab(biawak padang pasir) pun kamu akan ikut. Kami berkata “Adakah orang Yahudi dan Nasrani?” Jawab Baginda, “Siapa lagi?” (Riwayat Muslim)

Rasulullah s.a.w telah bersabda , maksudnnya :
“Apakah kamu ingin tahu dosa segala dosa?” kami(para sahabat) berkata: “Ya Rasulullah”. Lalu Baginda berkata, “Syirik kepada Allah dan derhaka kepada ibu bapa”. (Riwayat Bukhari)

Maksudnya :
Daripada Abu Hurairah r.a , sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda: “ Hak seorang muslim terhadap muslim yang lain ada enam: (sahabat bertanya) “Apakah dia wahai Rasulullah:” Jawab Baginda, “Apabila engkau berjumpa dengannya berilah slam, apabila dia menjemput ke rumahnya hendaklah engkau terima, apabila dia minta nasihat berilah dia nasihat kepadanya, apabila dia bersin lalu memuji Allah dengan Alhamdulillah, maka doakanlah dia dengan ‘Yarhamukallah’ , apabila dia sakit, ziarahilah seterusnya apabila dia mati iringilah jenazahnya ke kubur.” (Riwayat Muslim)

Maksudnya :
“Daripada Abu Hurairah r.a Rasulullah s.a.w telah bersabda: Iman itu ada lebih dari 70 cabang atau lebih dari 60 cabang. Sebaik-baiknya ialah kalimah syahadah dan yang paling rendah ialah membuang halangan di jalan. Malu adalah satu cabang daripada iman.” (Riwayat Muslim)

1 comment:

  1. COBA CHECK WEB BERIKUT INI
    http://bloghakekatku.blogspot.com/

    PEMBELA ISLAM
    thx

    dody kelapa gading

    ReplyDelete